Mika Vikman blir ny VD för Pulsen Retail i höst

Pulsen Retail vill få kunderna att växa och utveckla sina affärer – både genom bra systemstöd och genom att dela med sig av sin långa erfarenhet inom handel. Nu ökar Pulsenkoncernen sin satsning på retailsidan och förstärker ledarskapet med nya nyckelroller. Mika Vikman tillträder som ny VD för Pulsen Retail den 1 augusti.

Pulsen har funnits sedan 1964 och med huvudkontor i distanshandelsstaden Borås har stor kompetens om handel samlats innanför bolagets väggar. Denna kompetens har kanaliserats till bolaget Pulsen Retail, som 2016 blev ett eget bolag efter att tidigare varit ett affärsområde på ett annat av Pulsenbolagen, och i handelslösningen Harmoney. Nu satsar Pulsenkoncernen långsiktigt på Pulsen Retail och förstärker ledningen med nya nyckelroller.

Förstärkt ledarskap inom Pulsen Retail

 

– Från ägarfamiljens sida har vi bestämt oss för att satsa på det här området och fortsätta vårt långsiktiga engagemang inom retailsidan. Därför stärker vi nu upp ledarskapet inom bolaget för att ta nya steg framåt, säger Jonus Bartholdson, VD för Pulsenkoncernen och även interim-VD på Pulsen Retail.

 

Utöver ny VD är även ny konsultchef och ny utvecklingschef på gång in i bolaget, men först på plats är alltså Mika Vikman som tillträder som ny VD för Pulsen Retail i höst. Mika Vikman kommer från en roll som affärsutvecklare på H&M New Businesses, där han haft fokus framför allt på e-handelsområdet.

 

– Idag arbetar jag dagligen med att analysera nya trender för kundens kund och på marknaden i stort. Det är erfarenhet som kommer till nytta i Pulsen Retail. Vi kommer gå mot en ännu mer marknadsorienterad lösning än idag, med tät kontakt med såväl marknad som kund, för att på bästa sätt kunna stödja kunden affär, säger Mika Vikman.

 

Stor retailkompetens görs tillgänglig för kunderna

 

Mika Vikman ser att Pulsen Retails handelslösning Harmoney är en mycket viktig ingrediens för att ge kunderna ett effektivt systemstöd för sina affärer. Han tror också att det finns fler sätt som handelskompetensen inom bolaget kan stötta kundernas utveckling och tillväxt på.

 

– Vi har en enorm retailkompetens inom bolaget. Här finns mångårig erfarenhet av både fysisk handel och e-handel. Idag används den erfarenheten internt för att göra Harmoney till den breda, kompetenta och mycket integrationsvänliga plattform det är. Och det är jättebra. Men vi vill också dela med oss av vår kunskap bredare än så, till exempel i en konsultativ roll, säger Mika Vikman och fortsätter:

 

– Ett bolag som planerar för en internationell expansion kan till exempel behöva stöd kring regler för tullhantering. Det är ett område som ofta är lite krångligt för den ovane. Vi har varit med på den resan många gånger och kan dela med oss av erfarenheter som underlättar kundens expansion. Vårt mål är att i alla lägen stötta kundernas utveckling och tillväxt - ibland genom tjänster som Harmoney, ibland genom konsultinsatser kring handel, men alltid med fokus på marknaden, på kundens affär och på slutkundernas behov.

 

En långsiktig strategisk partner med brett stöd för kundens affär

 

– Det som är intressant för mig i min nya roll, och för våra kunder, är att ett starkt och stabilt företag som Pulsen möjliggör utveckling med ett långsiktigt perspektiv. Pulsen har varit verksamma inom IT sedan mitten av sextiotalet och den familjeägda koncernen gör tydligt att man satsar stort inom området även framöver. Som kund kan man därför vara trygg i att vi kommer finnas här som en strategisk partner även på lång sikt, säger Mika Vikman.

 

– Pulsen har också en bredd i sin IT-verksamhet. I koncernen finns lösningar inom många olika områden, som IT-säkerhet, driftslösningar, identitetshantering och integrationer mot olika system. Vi kan därmed stötta kunderna inte bara inom retail, utan genom bra helhetslösningar för kundens hela behovsbild. För mig är det viktigt att i varje affär sätta kundens bästa i fokus, säger Mika Vikman.

 

Mika Vikman börjar officiellt på VD-stolen i augusti, men har redan engagerat sig i verksamheten genom att delta i bolagets strategiarbete under våren och i framtidsdiskussioner med Jonus Bartholdson.

 

– Mika kommer bli väldigt bra i den här rollen på Pulsen Retail. Med sin erfarenhet av affärsutveckling och med en tydlig sälj- och marknadsprofil kommer han leda bolaget med tydlighet åt det håll vi är på väg åt, där vi både på bred front och med spets inom handel kan vara en långsiktig partner för våra kunder och därmed också medverka till att utveckla deras affär och tillväxt, avslutar Jonus Bartholdson.

Dela gärna
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn Skicka detta via e-post