Snabbare plock och pack på lagret med optimerade packlistor och flexibelt orderuttag

Tjänsten Harmoney från Pulsen Retail sparar många steg på lagret genom sina optimerade packlistor. Nu ökar flexibiliteten kring vilka ordrar som hanteras först, till exempel så att beställningar från VIP-kunder eller speciella kampanjvaror kan skeppas snabbare.

Tjänsten Harmoney är en backend-lösning för modern, sömlös handel. Här hanteras alla försäljningskanaler gemensamt vilket gjort det till ett populärt verktyg för handlare som använder en mix av fysiska butiker, e-handel och abonnemangstjänster. I Harmoney hanteras också effektiva flöden kring bland annat inköp, ekonomi, kundtjänst och logistik för att vara ett aktivt stöd till handlarens hela affär.

 

– Harmoney är expert på att effektivisera kundernas lagerflöden. Nu har vi kompletterat tjänsten så att den är flexibel kring vilka ordrar kunden vill prioritera och i vilken ordning. Det kan till exempel handla om att låta beställningar som innehåller veckans kampanjvaror komma iväg snabbare eller att återkommande VIP-kunder får en gräddfil för sina beställningar, säger Helena Bragée, Produktansvarig för Harmoney på Pulsen Retail.

 

Harmoney är bra på att hantera stora mängder ordrar. Genom att sammanställa beställningar i smarta plocklistor optimeras plockning och packning i lagret. Lagerpersonalen kan då packa en vara åt gången i alla ordrar som innehåller varan, istället för att springa fram och tillbaka mellan hyllorna för att packa en order i sänder. Det sparar många värdefulla steg på lagret.

 

Grundfunktionaliteten kompletteras nu med något som kallas ”flexibelt orderuttag” vilket innebär att handlaren själv kan sätta upp kriterier för beställningar som ska prioriteras snabbare. Detta kan göras utifrån vilka varor som ingår i beställningen, kundens tidigare köphistorik, logistikerbjudanden till vissa orter, lagerstatus och mycket mer.

 

Exempel på användningsfall kan vara:

  • Handlaren har kampanj på en viss vara och prioriterar att packa ordrar för de kunder som har med den i sin beställning.

  • Utrymme behöver frigöras på lagret för inkommande varor. Handlaren prioriterar beställningar av skrymmande varor för att skapa fria ytor.

  • Handlaren har VIP-kunder/återkommande kunder som får prioriterade leveranser.

  • Handlarens transportör har specialpris på leveranser inom ett visst postnummer – vilket handlaren kan utnyttja genom att prioritera ordrar som ska skickas dit.

 

– Självklart ser Harmoney till att packlistorna är optimerade så att plockning och packning på lagret blir så effektivt som möjligt även när man använder flexibelt orderuttag. Tanken med funktionen är att på bästa sätt kombinera smart lagerarbete med den flexibilitet kring orderhantering som både handlare och kunder vill ha och behöver. Trots att funktionen är helt nyutvecklad är den redan i skarp drift hos några av våra kunder och resultatet ser bra ut, säger Helena Bragée.

 

Vill du veta mer om hur Harmony kan stötta din affär och logistik?

Kontakta Helena Bragée, 033-171957, helena.bragee@pulsen.se eller använd formuläret nedan.

 





Captcha *
Dela gärna
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn Skicka detta via e-post