Flicka som cyklar

Rätt processtöd för den nya generationens HR-arbete

Vi ser en snabb förändring på arbetsmarknaden. Inställningen till att vara anställd ändras, samtidigt som sociala medier synliggör kompetenser och gör dem tillgängliga för rekrytering. Vidare bidrar sociala medier till snabb ryktesspridning om bra och dåliga arbetsgivare.

Både de som söker jobb, har jobb eller slutat, bidrar till varumärket som arbetsplats. Rekrytering av rätt kompetens blir allt svårare i många branscher, liksom att behålla och utveckla den som finns. Det gör att HR-arbetet nu, mera än någonsin, är en framgångsfaktor för att verksamheten ska nå sina mål.

Digitaliserade flöden innebär en enklare vardag

Med fastställda processer som bygger på digitalisering och automatisering blir det enklare att göra rätt och arbeta effektivt. Det bidrar också till att arbetsmoment inte faller mellan stolarna, samtidigt som man säkerställer att kandidater och medarbetare får ett professionellt bemötande genom hela processen.

Ett tydligt exempel är alla beställningar som den anställande chefen ofta måste göra vid en nyanställning. Det ska beställas dator och telefon, e-postkonto ska skapas, passerkort och rätt behörigheter ska kopplas till personen och så vidare.

Genom att istället sköta det arbetet med hjälp av ett enda formulär, baserat på kvalitetssäkrad information från ett digitalt anställningskontrakt, går den typen av återkommande uppgifter betydligt snabbare och enklare. Det bidrar också till att den första arbetsdagen får en bra start.

Att sökande under rekryteringsprocessen kan följa sin ansökan genom inloggning med mobilt Bank-ID är ytterligare ett konkret exempel på enkelhet och nytta i vardagen.

Pulsen levererar digitaliserade HR-processer

Olika HR-processer kan fungera var för sig eller länkas samman till rollstyrda flöden som säkerställer att allt som behöver hanteras blir hanterat. HR-processerna fungerar både som en fristående lösning eller automatiserar arbetsrutiner med integrationer till andra system.

De fungerar också med tjänster för att hantera digitala identiteter, behörigheter och åtkomst. Totalt finns integrationer till över 100 olika system som kan återanvändas.

Kom igång snabbt och enkelt

Med färdiga processapplikationer som molntjänst i BariumLive, kommer du igång snabbt och enkelt. Applikationerna kan verksamheten själv enkelt förändra utifrån sina processer. På så vis kan lösningen alltid vara anpassad och ge direkt effekt.


Exempel på färdiga processapplikationer:

  • Framtagande av rekryteringsunderlag
  • Utvärdering av ansökning och kandidater
  • Digitalt hanterad anställningsprocess
  • Beställningar
  • Introduktion
  • Avslut av anställning

För mer unika processer utgår vi från framtagna och etablerade modeller för att skapa anpassade processapplikationer som fungerar smidigt inom organisationen. Det kan till exempel handla om rutiner för kompetens-, utvecklings- och lönesamtal, olika rutiner kring systematiskt miljöarbete, förändringar i verksamheten, godkännande av riktlinjer och fullmakter, anhöriginformation, hantering av arbetsskador, tillbud och kränkningar, handlingsplaner för alkohol- och drogmissbruk, etc.

Gör det enklare att åtgärda arbetsmiljön

Brister i arbetsmiljön som inte hanteras i tid, leder ofta till stora behov av rehabiliteringsinsatser. Förutom att medarbetare far illa, innebär en bristande arbetsmiljö även kostnader och svårigheter för organisationen. Med ett modernt processtöd kan man istället arbeta proaktivt för att undvika problem och åtgärda små bekymmer innan de växer sig stora.

Med hjälp av digitala och automatiserade processer kopplade till arbetsmiljö, till exempel kring genomförande och uppföljning av medarbetarenkäter, blir arbetet för att främja en god arbetsmiljö en enkel del av vardagen. Resultatet blir nöjdare medarbetare, minskad kostnad för rehabilitering och lägre personalomsättning.

Förverkliga digitala HR-processer snabbt, enkelt och flexibelt

Med hjälp av processverktyget BariumLive får ni tillgång till ett modernt och mobilt ärendestöd lika snabbt som ni ritar upp det. Lösningen anpassas direkt efter era behov, och alla processer är mobilanpassade. Det går också att använda Barium för att dokumentera processer och rutiner, så att de blir tydligare och digitalt tillgängliga. Barium är dessutom en molntjänst som enkelt kan användas över olika organisatoriska gränser.

Skapa goda ambassadörer för arbetsplatsen

Att använda sig av digitala och automatiserade HR-processer sparar tid och kostnader i HR-arbetet. När behovet av manuell hantering minskar ökar också möjligheterna att istället lägga fokus på värdeskapande åtgärder inom organisationen. När personalärenden hanteras smidigt och professionellt i alla led – från rekrytering till avslutning av en anställning – byggs bra ambassadörer för arbetsplatsen. Ett gott rykte gör det enklare att både rekrytera och behålla medarbetare i framtiden.

Dela gärna
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn Skicka detta via e-post